3.1.09

Mantera Yang Tak Dibaca

Tidak lama dulu, saya terserempak dengan buku Haron Daud, "Mantera Melayu - Analisis Pemikiran" (Penerbit USM, 2001) di seksyen buku baru di perpustakaan UPM, lantas saya meminjamnya. Bukanlah saya nak belajar jampi-jampi dan jauh sekali nak jadi pak dukun. Tapi tajuk kecil "analisis pemikiran" membuat saya tertarik untuk mengetahui ada apa-apa yang baru yang dapat dikemukakan oleh buku mengenai pemikiran orang Melayu.

Setelah membaca dalam puluhan muka, saya dengan rabun seni saya mula hilang minat dan lama saya tinggalkan buku ini. Hinggalah apabila hampir sampai tarikh luput pinjaman, saya bergegas membaca laju idea-idea penting buku ini dalam dua minggu lepas. Rupa-rupanya bab "analisis"nya adalah pada hujung buku (Bab 6). Saya cuba mencari konsep atau idea yang dapat saya gunakan untuk mejana idea baru atau sebagai satu teknik novel tetapi kurang berjaya. Namun demikian saya kira usaha pengarang mengumpul lebih 260 mantera adalah suatu yang perlu dihargai - sesetengah mantera yang disebut sangat menakutkan. Penilaian saya mungkin tidak kena tempat, lalu saya cuba lihat bagaimana ahli-ahli dalam bidang ini memandang idea mantera ini. Saya ada membeli buku yang diselenggara oleh Rogayah Hamid dan Mariyam Salim, "Pandangan Semesta Melayu Mantera" (Dewan Bahasa & Pustaka, 2007). Buku ini belum saya baca dan mungkin saya akan perap agak lama ....

No comments:

Post a Comment