4.5.09

Dirgahayu Kosmologi Melayu?

Semalam dalam perjalanan pergi-balik ke Segamat, saya sempat menghabiskan buku "Kosmologi Melayu Dalam Era Teknologi Maklumat" oleh Prof. Hairudin Harun. Buku ini saya nampak satu ketika dulu dalam pameran buku baharu di perpustakaan, lantas saya meminjamnya. Sebagai seorang yang terdidik di Barat, gaya hidup mungkin kata orang pula ala barat, namun saya tetap mencari keistimewaan yang ada dalam budaya melayu dan lebih penting lagi kemajuan (atau kemunduran?) yang bakal dibina.

Kosmologi Melayu (konteks metafizik) ada ditakrif oleh pengarang dalam bab pertamanya menurut beberapa fasa. Saya sangat mengharapkan kupasan yang lebih mendalam dalam perkara ini kerana ini merupakan inti utama buku ini sebelum dimasukkan unsur pengaruh teknologi maklumat. Namun semuanya diberi dengan agak ringkas tetapi memadai dalam memperkenalkan kosmologi Melayu. Sebenarnya banyak lagi persoalan yang bermain dalam fikiran saya seperti kosmologi animisme dan hindu yang begitu kompleks masih bertapak kuat dalam pemikiran Melayu walaupun sudah disaji dengan kosmologi Islam yang lebih ringkas (tetapi lebih abstrak) berkurun lamanya. Sehubungan dengan ini juga adalah tahap antropomorfisme dalam perihalan perkara abstrak yang pada pendapat saya, perlu disentuh memandangkan pengarang menekankan aspek semiotik kemudiannya.

Perbincangan kesan pengaruh teknologi maklumat yang dibuat oleh pengarang adalah perkara yang turut dibincang oleh orang lain dan tidaklah terhad 'masalah'nya kepada pemikiran orang Melayu tapi turut berlaku kepada budaya lain. Yang menarik di sini, pengarang memuatkan sedikit sejarah pembudayaan sains dan teknologi maklumat di negara ini dalam bukunya, menonjolkan nama Tengku Mohd Azzman dan Tun Dr. Mahathir. Kadangkala dirasakan kaitan latarbelakang ini dengan pembentukan bentuk baru kosmologi Melayu dalam konteks pengaruh teknologi maklumat tidak begitu jelas. Memang ada disebut beberapa kali bahawa pembudayaan teknologi maklumat merupakan sambungan proses pembudayaan sains dan teknologi dan sains yang dibawa tidak menghiraukan unsur simbolisme alam Melayu, seterusnya mengakibatkan dua pola minda Melayu yang kelihatan bercanggah. Pada pendapat saya ini perlu dianalisis lagi. Tetapi sepertimana pengarang telah jelaskan dalam bukunya itu, bahawa tulisannya di situ adalah satu kajian awal tentang perkara ini dan sudah semestinya kita alu-alukan. Harapannya sekarang agar kajian ini dapat diperhalusi lagi dan diteruskan.

No comments:

Post a Comment